Pyjama aan & ontbijten op school


Op woensdag 7 november maakt onze ouderraad het weer mogelijk dat we samen gaan ontbijten op school. Net zoals voorgaande jaren kunnen de kinderen hier weer van genieten. Ontbijten is nu eenmaal de ‘beste’ start voor het begin van de dag. De kinderen mogen, als ze willen, in hun pyjama naar school komen.

Waarom ontbijt belangrijk is? Dat lees je hieronder:

1 = ONTBIJTEN GEEFT JE ENERGIE

Een auto rijdt niet zonder benzine en een telefoon werkt niet met een lege batterij. Dat vinden we heel gewoon. Maar zelf haasten we ons soms zonder ontbijt de deur uit. Terwijl je lichaam echt een ontbijtje nodig heeft om met energie aan de dag te beginnen. Zeker omdat je lijf het ‘s nachts zonder eten heeft moeten doen. Jouw ontbijt geeft je in de ochtend meteen de energie die je nodig hebt om te leren, te werken, te sporten en te spelen!

2= ONTBIJTEN LEVERT VOEDINGSSTOFFEN

Ontbijten geeft je ook belangrijke voedingsstoffen. Een ontbijtje levert de vezels, vitamines en mineralen waar je lijf om vraagt. Als je daar de dag niet mee begint, haal je die achterstand maar moeilijk in. Onderzoekers van TNO hebben ontbijters en niet-ontbijters met elkaar vergeleken: mensen die niet ontbijten krijgen over de hele dag minder voedingsstoffen binnen dan ontbijters. Doe je lijf dus een plezier met een ontbijt!

3= ONTBIJTEN HELPT JE STOELGANG

Het ontbijt is de eerste maaltijd na een lange nacht slapen, waarin je natuurlijk niets eet of drinkt. Dan is het nodig je darmen aan de gang te krijgen. Jouw ontbijt zet ’s ochtends meteen je darmen aan het werk en dat helpt een goede stoelgang. Dat betekent dat je makkelijk kunt poepen en minder snel last krijgt van buikpijn. Vooral een ontbijt met veel vezels is goed voor je darmen. Die haal je uit volkorenbrood, muesli, groente en fruit.

4= ONTBIJTEN HOUDT JE OP GEZOND GEWICHT

Als je de dag niet begint met een ontbijt, krijg je al snel de verleiding om naar tussendoortjes zoals snoep en snacks te grijpen. Meestal zijn dat tussendoortjes vol vet en suiker, maar met weinig vezels, vitamines en mineralen. Wie verstandig ontbijt, heeft vaak minder last van overgewicht. Wie een gezond gewicht wil houden, doet er dus slim aan om de dag met een ontbijt te beginnen. Het liefst een ontbijt met veel vezels: die stillen lekker je trek.

Afbeeldingsresultaat voor schoolontbijt